Cadastru si intabulare apartament

Cadastru si intabulare apartament, procedura, costuri si durata.

Cadastru si intabulare apartament

Cadastrul și intabularea unui apartament în Cartea Funciară se realizează pe baza unei documentații cadastrale întocmite de un inginer topograf, inginer geodez sau cadastrist, așa cum este denumirea populară. Documentația cadastrală este alcătuită din date tehnice (măsurători interioare, întocmirea releveului apartamentului) și date juridice necesare înregistrării dreptului de proprietate în Cartea Funciară. 

De ce avem nevoie de cadastru si intabulare?

Fără cadastru și intabulare, nu se pot realiza operațiuni precum vânzarea ori cumpărarea apartamentului, ipotecarea, donația sau partajul.

Vă recomand să începeți demersurile din timp, astfel încât să nu fiți puși sub presiune în cazul în care apare vreo situație ce necesită efectuarea urgentă a unor operațiuni notariale care depind de cadastru și intabulare.

Cand trebuie sa facem cadastru si intabularea unui apartament

Cadastrul si intabularea apartamentului sunt necesare in momentul in care se realizeaza:

  • operatiuni notariale(succesiuni, grevari, uzufruct);
  • bancare(credite, ipoteci, garantii);
  • modificari interioare(atunci cand se desfiinteaza pereti ori se reconfigureaza un apartament, alipiri);
  • tranzactii imobiliare(contract de vânzare cumpărare, act donatie, contract de schimb);

Cat costa cadastrul si intabularea unui apartament?

Unde fac cadastru si intabularea

Cadastrul și intabularea se realizează de catre un inginer autorizat ANCPI(inginer topograf, inginer geodez sau „cadastrist”) care va intocmi documentatia tehnica(releveul apartamentului) si o va depune impreuna cu actele de proprietate ale apartamentului la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Imobiliara spre avizare. 

Cadastru și intabularea sunt operațiuni diferite între ele, respectiv, cadastrul este operațiunea tehnică prin care se face releveul unui apartament și se întocmește dosarul cadastral; intabularea este operațiunea prin care se înregistrează dreptul de proprietate pentru apartament în Cartea Funciară. 

Ce cuprinde documentatia cadastrala pentru cadastru si intabulare

Documentația necesară în vederea obținerii cadastrului și intabulării este formată din două părți: o documentație tehnică și una juridică. Documentația tehnică constă în realizarea releveului(schita) apartamentului, împreună cu descrierea acestuia, pe baza măsurătorilor cadastrale (schițe, relevee, planuri topografice).

Documentația juridică constă în identificarea și centralizarea actelor proprietarilor, a titlului de proprietate, precum și în menționarea înscrisurilor care stau la baza acestuia, a informațiilor despre sarcini, drepturi, garanții, servituți constituite în folosul imobilelor, dezmembrămintele dreptului de proprietate, ipoteci și multe altele.

Cadastru si intabulare in regim de urgenta

În situația în care doriți urgentarea întocmirii documentației cadastrale și depunerea acesteia în regim de urgență, tarifele cresc cu 300 de lei în cazul onorariului, iar taxa percepută de Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară va fi de 600 de lei pentru lucrările de primă înregistrare și de 375 de lei pentru documentațiile de actualizare iar termenul de solutionare va fi redus la 8 zile lucratoare.

In cazul lucrarilor de actualizare OCPI va taxa suplimentar cu câte 75 de lei fiecare operațiune de notare în Cartea Funciară, respectiv radierea ipotecii, notarea unor drepturi reale (drept de superficie, uzufruct, uz, concesiune, folosință) sau schimbarea de nume.

intabulare

Intabulare, ce este si cand trebuie facuta

Poti vedea aici toata procedura de intabulare pentru un imobil

Acte necesare cadastru si intabulare apartament

Actele necesare pentru realizarea cadastrului și intabulării apartamentului sunt solicitate de OCPI, în temeiul Legii nr. 7/1996 a cadastrului și a publicității imobiliare, republicată și actualizată, precum și prin reglementările emise de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI). Acestea pot fi, după caz, următoarele:

1 Acte de proprietate in copie legalizata

Acestea pot fi:

  • contract de vanzare-cumparare

contract de vanzare-cumparare in forma autentica notariala cu institutii de stat (ICRAL, RAPPS)

Contract de vanzare-cumparare sau act de donatie in forma autentica notariala.

  • contract de construire cu firme de constructii insotit de proces verbal predare primire si receptie la terminarea lucrarilor.
  • contract de donatie
  • contract de plata in rate
  • certificat de mostenitor insotit de actele defunctului prin care se atesta ca dreptul de proprietate al actualului proprietar a fost dobandit prin mostenire.
  • Hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila prin care se atribuie drept de proprietate proprietarului actual.

Acte proprietate apartamente achizitionate in rate de la institutii bancare(CEC sau altele)

  • contract de vanzare-cumparare insotit de:
    • Contract de Imprumut.
    • Dovada de achitare integrala.

Puteti vedea aici articolul nostru despre cum se obtine adeverinta de plata integrala apartament achizitionat prin rate de la institutiile statului, CEC, ICRAL etc.

Daca imobilul a fost achizitionat de la stat(ICVL, ICRAL etc.):

  • contract de vanzare cumparare respectiv contract de construire in copie legalizata de catre un notar public.
  • proces verbal de predare-primire apartament in copie legalizata.
  • contract pentru achitarea in rate plus adeverinta de achitare integrala (pentru apartamentele achizitonate in rate) in copii legalizate.
  • pentru actele netranscrise in registrul de transcripiuni si inscripiuni este necesara o declaratie notariala de transcriere in original.

Daca apartamentul a fost dobandit prin mostenire:

  • certificatul de mostenitor si actele de proprietate invocate in certificatul de mostenitor in copii legalizate.
  • pentru actele netranscrise in registrul de transcripiuni si inscripiuni este necesara o declaratie notariala de transcriere in original.

Daca apartamentul este achizitionat de la o persoana fizica sau juridica:

  • contract de vanzare-cumparare, contract de schimb sau act de donatie, dupa caz in copie legalizata.

Daca imobilul a fost dobandit in baza unei Sentinte Civile, prin Judecatorie sunt necesare urmatoarele documente:

  • Sentinta Civila cu mentiunea definitiva si irevocabila in copie conforma cu originalul (duplicat) emisa de Judecatorie.

Daca apartamentul a fost dobandit in baza Legii 112/1995:

  • contract de vanzare-cumparare in copie legalizata
  • schita anexa contract in copie xerox.

2 Schita apartamentului in cazul in care exista in copie xerox.

3 Actele de identitate ale proprietarilor in copie.

4 Certificat fiscal de la Administratia Financiara, Directia Taxe si Impozite cu mentiunea “pentru Cadastru si Intabulare” (valabil in luna depunerii dosarului cadastral) in original.

5. Asigurare obligatorie PAD.

In cazul Certificatelor de mostenire si a Sentintelor civile emise dupa data de 16 04 2009, se percepe de catre OCPI o taxa suplimentara de 0,15% din valoarea apartamentului (in regim normal) sau 0,75% (in regim de urgenta) la care se adauga  120 Lei (taxa de prima inregistrare in regim normal)

În situația în care există diferențe între numele înscrise în Actul de Proprietate și cel din Cartea de Identitate, sunt necesare, după caz, și următoarele copii legalizate: după Certificatul de Căsătorie sau după Sentința Civilă de Divorț (emisă de judecătoria unde a fost pronunțată sentința).

În situația în care există neconcordanțe între denumirea străzii din acte și cea reală din teren, este necesară o adeverință de nomenclatură stradală emisă de primărie sau o adeverință emisă de Asociația de Proprietari, din care să reiasă schimbarea denumirii străzii pe care este situat apartamentul.

In situatia in care in registrele anterioare de transcriptiuni si inscriptiuni imobiliare a fost inscris ipoteca in favoarea bancii, somatie de plata, acestea vor fi inscrise in Cartea Funciara ca sarcina.

Dacă se întâmplă ca actele originale să fie plastifiate sau pierdute, iar au fost obținute duplicate, este necesară obținerea de la notariat a unei Declarații care să ateste că actele originale au fost pierdute în condiții necunoscute și că au fost emise duplicate.

Cadastru si intabulare Garsoniera Bucuresti

Cadastru si intabulare Garsoniera

Vezi aici procedura pentru a realiza cadastru si intabulare pentru o garsoniera in Bucuresti

Termen de eliberare cadastru si intabulare

Termenul de soluționare a cererilor practicat de OCPI este de 18 zile lucrătoare în regim normal, respectiv 8 zile lucrătoare în regim de urgență.

După ce se recepționează documentația și se realizează înscrierea în Cartea Funciară, Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară va elibera următoarele documente:

  • Încheierea de Carte Funciară
  • Extras de Carte Funciară de informare
  • Releveul avizat al apartamentului.

Valabilitate cadastru si intabulare

Cadastrul și intabularea nu au termen de valabilitate; odată realizate, pe viitor doar se actualizează în anumite situații, respectiv atunci când se realizează tranzacții imobiliare notariale și se schimbă proprietarul, se execută modificări interioare și trebuie actualizat releveul apartamentului, se adaugă grevări de sarcini, ipoteci etc.

Actualizare cadastru imobil

Vezi aici cand se actualizeaza informatiile din cartea funciara

Realizam documentatii de cadastru si intabulare in zona Bucuresti, Ilfov, Galati, Braila si Tulcea pentru urmatoarele tipuri de apartamente:

  • Cadastru si intabulare garsoniera
  • Cadastru si intabulare apartament 2 camere
  • Cadastru si intabulare apartament 3 camere
  • Cadastru si intabulare apartament 4 camere
5/5
Procesul de cadastru si intabulare implica si putina birocratie in vederea obtinerii actelor necesare inscrierii, este normal sa nu cunoasteti toti pasii asa ca va stau la dispozitie pentru eventualele intrebari.